Verzorgen studiedag

Vroegtijdig signaleren van schrijfproblemen

Regelmatig krijgen wij de vraag hoe leerkrachten op eenduidige wijze vroegtijdig problemen binnen het voorbereidende of aanvankelijke schrijven kunnen signaleren. Na deze studiedag is de leerkracht in staat om aan de hand van observatielijsten in kaart te brengen of de leerling schrijfrijp is danwel een schrijfprobleem heeft.

Tijdens de studiedag komen de volgende onderwerpen in verschillende werkvormen aan bod:

  • Theorie normale en afwijkende motoriek
  • Observatielijsten : achtergrond en gebruik
  • Video observaties en analyses

Zit- en werkhouding in de klas

Kinderen op school zitten een groot gedeelte van de dag op hun stoel. Op steeds jongere leeftijd ontwikkelen kinderen klachten aan het houding- en bewegingsapparaat als gevolg van een verkeerde zithouding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de recente berichten rondom de “Tabletnek”. Als leerkracht heb je hier invloed op, maar is een adequate kennis rondom dit onderwerp noodzakelijk. Tijdens de studiedag komen daarom de volgende onderdelen aan bod:

  • Houding van leerkracht/ voorbeeldfunctie
  • Schrijf/werkhouding leerlingen
  • Computer/ Tablet gebruik
  • Belang van bewegen
  • Meubilair

Sensorische informatieverwerking, hoe zit dat?

In elke klas is er wel een leerling wat wiebelig is en moeite heeft met stil zitten. Struikelt, botst en/of valt het kind vaak en is het angstig in bewegen? Vindt het kind het vervelend om aangeraakt te worden of raakt hij/zij andere kinderen juist overdreven vaak aan? Of is de leerling snel afgeleid door geluiden of dingen in de omgeving waardoor het moeite heeft met zijn/haar concentratie en aandacht? Dan kan dit wellicht verklaard worden vanuit zijn of haar manier van sensorische informatieverwerking (SI).

Tijdens de studiedag komende de volgende onderwerpen in verschillende werkvormen aan bod:

  • Theorie Sensorische Informatieverwerking
  • Casuïstiek
  • Signalering en verwijsbeleid
  • Sensorisch dieet (dagprogramma)

Bewegend leren

Dat kinderen behoefte hebben aan bewegen is al lang bekend en dat het de leerprestaties vergroot ook. Maar hoe bouw je dat als leerkracht in je lesprogramma in zonder dat je het idee hebt dat je wéér wat extra’s moet doen? Tijdens de studiedag komen de volgende onderdelen aan bod in verschillende werkvormen:

  • Theorie: Brein-Bewegen-Leren
  • Opdoen van concrete praktische ideeën
  • Verdiepingsslag voor aanpassingen naar verschillende niveaus in een groep
  • Verbinding maken met aangrenzende groepen
  • Borging van het geleerde afstemmen op schoolniveau

Afspraak maken?

Wilt u meer weten over de studiedagen bij Oefentherapie Cesar Zaltbommel? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak.

Afspraak maken?